Jaarbericht 2021
We kijken terug op een jaar waarin we wederom te maken hadden met het coronavirus. Dit heeft opnieuw de nodige aanpassingen van ons gevraagd. Desondanks konden we, dankzij de inzet van onze medewerkers, wel de dialysezorg bieden zoals patiënten van ons gewend zijn en ook mogen verwachten. Dit zagen we onder andere terug in het patiënttevredenheidsonderzoek waar we met een 8,7 een prachtig cijfer kregen van onze patiënten. Een groot compliment aan alle medewerkers van DCG!
Positief over behaalde resultaten
Ondanks de beperkingen die de pandemie met zich meebracht, zijn wij positief over hoe het jaar is verlopen. Op het gebied van patiëntgeoriënteerde zorg, kwaliteit, regionale ontwikkeling en digitalisering hebben we vooruitgang geboekt en zijn doelstellingen grotendeels gerealiseerd. Ook hebben we de audit van het kwaliteitssysteem met goed resultaat afgelegd en kregen wij een HKZ-certificaatvernieuwing voor de volgende drie jaar.
Trots op de inzet
Met stijgende aantallen patiënten en een hoger ziekteverzuim is van onze medewerkers vaak veel gevraagd. We kijken dan ook met trots terug op hoe zij zich hebben ingezet. Dankzij hun grote inzet, aanpassingsvermogen en de wil om de best mogelijke zorg te blijven bieden, zijn we erin geslaagd om aan te blijven sluiten op het leven van onze patiënten.
Wij durven geen voorspellingen te maken over het verloop van de pandemie. Wat we wel weten is dat wij, ook in uitzonderlijke omstandigheden, samen staan voor de beste zorg voor onze patiënten.
Tanja Lips en Ralf Westerhuis
Directie Dialyse Centrum Groningen
– vanuit het patiënttevredenheidsonderzoek 2021 –
In alles wat wij doen, geloven wij dat de kwaliteit van leven van onze patiënten voorop moet staan. Met behulp van onze behandeling en ondersteuning willen wij ervoor zorgen dat onze patiënten hun eigen leven kunnen leiden. Om dit te kunnen doen, bieden wij een volledig aanbod van kwalitatief hoogwaardige en innovatieve dialysebehandelingen. Deze zijn zoveel mogelijk afgestemd op de individuele behoeften en gericht op de zelfstandigheid van de patiënt.
We kijken wederom terug naar een uitzonderlijk jaar. De coronapandemie bleef ons, ondanks ook rustigere perioden, met vlagen in zijn greep houden. Door sterk in te zetten op veiligheid van medewerkers en patiënten hebben wij grote uitbraken binnen DCG kunnen voorkomen. De hoge vaccinatiegraad van zowel patiënten als medewerkers heeft hieraan bijgedragen.
Hoewel door de coronapandemie niet alle doelstellingen zijn behaald, is het jaarplan op hoofdlijnen wel gerealiseerd. Op alle fronten is vooruitgang geboekt en hebben we mooie stappen richting de toekomst kunnen maken. Samen maken we de komende twee jaar onze laatste stappen richting het einddoel van onze reis ‘naar overmorgen’.
We hebben binnen alle thema’s, ook in uitzonderlijke omstandigheden, goede stappen kunnen zetten dit jaar. We kijken terug op een aantal mooie ontwikkelingen:
De coronapandemie bleef ons met vlagen in zijn greep houden. Er is strak beleid gevoerd op het beschermen van de kwetsbare patiëntgroep en medewerkers. De hoge vaccinatiegraad binnen DCG heeft hieraan bijgedragen. Daarnaast zijn zowel medewerkers als patiënten steeds uitgebreid meegenomen in de ontwikkelingen en de daarbij behorende maatregelen. Belangrijk onderdeel van het beleid was ook het beperken van de fysieke contacten. Deze zijn buiten de dialysebehandeling om zo veel mogelijk beperkt. Daarnaast is er een actief testbeleid gevoerd onder zowel patiënten als medewerkers.
Vooral van de medewerkers direct aan het bed is opnieuw veel flexibiliteit gevraagd. Positief geteste patiënten werden apart gedialyseerd en op bepaalde momenten was er grote druk op de personele bezetting. Met hun flexibele houding en betrokkenheid hebben de medewerkers ervoor gezorgd dat de diensten steeds weer rondkwamen en de dialysebehandeling elke dag weer mogelijk was.
Het afgelopen jaar is de samenwerking met het UMCG verder geïntensiveerd. De bijdrage van DCG aan het Nierteam aan Huis (onder verantwoordelijkheid van het UMCG) en de participatie aan de nierfalenpoli zijn hier mooie voorbeelden van. Daarnaast heeft DCG in nauwe samenwerking met de dialyseafdeling van het UMCG intensief samengewerkt om corona-positief geteste patiënten een juiste behandeling te geven.
Het afgelopen jaar is gestaag doorgewerkt aan de digitalisering van processen. Zo is het servicepakket TopDesk geactualiseerd en uitgebreid, is er een nieuwe roosterapp geïmplementeerd waarmee medewerkers nog meer regie hebben over hun eigen rooster en zijn er verbeteringen bereikt met het kwaliteitssysteem Qarebase. Ook werd begin 2021 een volledig nieuw intranet geïntroduceerd dat aansluit bij de wensen en behoeften van de medewerkers.
Steeds meer patiënten willen meer regie over de behandeling. Wij spelen hier actief op in, onder andere door het risico denken te stimuleren. Daarnaast werken wij aan het Vipp-5 traject, een versnellingsprogramma van de overheid met als einddoel patiëntendossiers via persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) te ontsluiten. Hiermee krijgen patiënten hun dossier in eigen beheer.
Na de voorbereiding in 2020 is de Patient Reported Outcome Measure (PROM) in gebruik genomen om nog beter te kunnen inspelen op de zorgbehoefte van de patiënt. Het verpleegkundig rapporteren volgens de standaard SBAR-methodiek is geïmplementeerd binnen het visitelopen en er is een screeningsmethode gestart om kwetsbaarheid bij patiënten te identificeren als vast onderdeel van het MDO. Daarnaast brengen we vanuit individuele zorgplannen (IZP) de zorgbehoefte in kaart en wordt deze multidisciplinair besproken in de nieuwe opzet voor het Multi Disciplinair Overleg (MDO).
In het najaar van 2021 is er een patiënttevredenheidsonderzoek geweest. Patiënten konden per brief of online hun mening geven. Wij zijn blij met de vele reacties en nog meer met een prachtige waardering van een 8,7! Een groot compliment aan alle medewerkers van DCG.
Behandeling en ondersteuning aan de patiënt bij alle mogelijke dialysebehandelingen thuis en in het centrum, overdag en ’s nachts.
Medische behandeling bij chronisch nierfalen.
Paramedische ondersteuning bij leefstijl, dieet en het leven met dialyse.
Technische dienstverlening aan patiënten en DCG-afdelingen wat betreft waterhuishouding, medische hulpmiddelen en machines.
Expertise in behandeling van nierziekten bij hepatitis- of andere besmetting.
Onderzoek om de kwaliteit van dialysezorg een impuls te geven.
Logistiek voor thuisdialysepatiënten.
Opleiding van dialyseverpleegkundigen, dialyse-assistenten hemo- en thuisdialyse, en verpleegkundig specialisten.
DCG is een categorale instelling; een zelfstandig, professioneel en innovatief dialysecentrum met vier locaties in Noordoost-Nederland. Alle DCG-locaties zitten in de buurt van ziekenhuizen. In Groningen werken we intensief samen met het UMCG. Verder werken we samen met het OZG, de Treant Groep, locatie Refaja en het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen, waar we samen met het Martini Ziekenhuis patiënten dialyseren.
‘De samenwerking met de verschillende ziekenhuizen is voor de patiënten van waarde, omdat ze vaak ook in behandeling zijn op de afdeling nefrologie, de diabetespoli of poli cardiologie en voor bepaalde onderzoeken naar het ziekenhuis moeten gaan’