Jaarbericht 2020
We kijken terug op een uitzonderlijk en veelbewogen jaar. Door de uitbraak van het Coronavirus liepen zaken anders dan we ooit hadden kunnen denken. Toch heeft DCG ook in 2020 haar missie om aan te sluiten op het leven van onze patiënten, kunnen voortzetten. Uit interviews met patiënten blijkt dat DCG ook in een jaar vol onzekerheden en onduidelijkheden er in slaagt om een veilige omgeving te bieden waar zij vertrouwd kunnen dialyseren.
Ondanks deze ontwikkelingen zijn we positief over hoe het jaar is verlopen. Op het gebied van patiëntgeoriënteerde zorg, kwaliteit, regionale ontwikkeling en digitalisering hebben we vooruitgang geboekt en zijn de voorgenomen beleidsdoelstellingen grotendeels gerealiseerd. Ook hebben we zowel de audit voor de opleiding tot dialyseverpleegkundige door het College Zorg Opleidingen als die van het kwaliteitssysteem HKZ met goed resultaat afgelegd.
Een veranderende omgeving
Daarnaast hebben we, ook in dit Coronajaar, blijvend te maken met een veranderende omgeving: de veroudering van onze patiëntenpopulatie, de toenemende krapte van goed opgeleide verpleegkundigen, de gevolgen van wijzigingen in de wet- en regelgeving en de toenemende kostendruk van zorgverzekeraars. Onze overtuiging is en blijft dat wij samen onze weg vinden in deze uitdagingen. Samen blijven wij de beste zorg bieden aan onze patiënten en samen zorgen we dat DCG een prachtige werkgever blijft. Als Corona ons iets heeft laten realiseren is het dat wel!
Trots op de inzet
Terugkijkend op 2020 zijn we trots op onze medewerkers. Dankzij hun grote inzet, zorgvuldigheid en de wil om de best mogelijke zorg te blijven bieden aan onze patiënten hebben we, ook in een uitzonderlijk jaar, steeds kwalitatief hoogwaardige zorg geboden.
Het is niet te voorspellen wat komend jaar ons gaat brengen, maar wij zijn er van overtuigd dat wij het samen aankunnen.
Tanja Lips en Ralf Westerhuis
Directie Dialyse Centrum Groningen
– een patiënt van DCG –
In alles wat wij doen, geloven wij dat de kwaliteit van leven van onze patiënten voorop moet staan. Met behulp van onze behandeling en ondersteuning willen wij ervoor zorgen dat onze patiënten hun eigen leven kunnen leiden. Om dit te kunnen doen, bieden wij een volledig aanbod van kwalitatief hoogwaardige en innovatieve dialysebehandelingen zoveel mogelijk afgestemd op de individuele behoeften en gericht op de zelfstandigheid van de patiënt.
Hoewel het aantal centrumpatiënten stabiel is, maken ontwikkelingen in het zorglandschap dat wij blijvend te maken hebben met onzekerheid in de patiëntaantallen. Zo komen steeds meer nierpatiënten in aanmerking voor transplantatie (23 patiënten in 2020). Daarnaast weten we nog niet wat de invloed zal zijn van Covid-19 op de langere termijn. Bovendien is er meer aandacht voor de conservatieve behandeling van zeer zieke en oude patiënten, een groep die weinig tot geen baat meer heeft bij een ingrijpende dialysebehandeling. Wanneer deze patiënten nog wel gaan dialyseren is dit een patiëntgroep die veel co-morbiditeit kent, waardoor de zorgzwaarte toeneemt.
Hoewel we blijvend te maken hebben met onzekerheid in het aantal patiënten, is onze financiële positie op orde en hebben wij 2020 met een positief resultaat afgesloten. Wij blijven alert, sturen bij waar nodig en maken zo vol vertrouwen richting de toekomst onze reis naar overmorgen.
Het zorglandschap blijft in een snel tempo veranderen. Als DCG hebben we ondanks de Coronapandemie goed in kunnen spelen op deze veranderingen. We kijken terug op een uitzonderlijk en veelbewogen jaar, een jaar zoals niemand het had kunnen voorspellen.
In dit uitzonderlijke jaar is het boeien en binden van medewerkers belangrijker en lastiger dan ooit. Aan de ene kant is er de toegenomen werkdruk en de onzekerheid van de zorgmedewerkers, aan de andere kant de groep mensen die ineens thuis werkt. Met diverse acties, persoonlijke aandacht en het goed blijven betrekken van medewerkers hebben wij de onderlinge verbondenheid en betrokkenheid bij DCG kunnen behouden.
Medio maart zijn de systemen en faciliteiten voor het thuiswerken in korte tijd opgeschaald en uitgebreid. MS Teams en thuiswerkplekken zijn ingericht. Daardoor kon het werk van ondersteunende afdelingen vanuit huis doorgaan. Als gevolg van de Coronacrisis is (deels) thuiswerken voor een groep DCG-medewerkers de norm geworden. Hiervoor is een thuiswerkbeleid ontwikkeld en zijn de nodige faciliteiten aangeboden.
DCG heeft uitvoering gegeven aan haar doelstelling te zorgen voor een goede werk- versus levensbalans door in 2020 een zelfroostermodule in te voeren en door medewerkers met het oog op pensioen een generatieregeling aan te bieden. Met zelfroosteren hebben medewerkers meer invloed op hun rooster en ervaren zij een betere balans tussen hun werk en privé.
De digitalisering van de werkprocessen en de veiligheidsverplichtingen die hiermee gepaard gaan, is van grote invloed op onze organisatie. Er zijn ondanks de Coronapandemie dan ook vele ICT-vernieuwingstrajecten gestart. Van het actualiseren van Topdesk en Ortec tot de implementatie van Qarebase. Ook het toepassen van SAAS voor diverse pakketten is een belangrijk aandachtspunt en de basis voor de ICT binnen DCG de komende jaren.
Leren en ontwikkelen heeft een prominente plek behouden binnen DCG. Door Corona heeft het jaar 2020 er heel anders uitgezien dan van tevoren bedacht. Zo zijn (klassikale) scholingen niet doorgegaan en heeft e-learning een vlucht genomen. Dit kon mede door het versneld invoeren van het Leer Management Systeem Pynter. Hierdoor zijn er meer mogelijkheden voor digitaal onderwijs op afstand gekomen.
Om ervoor te zorgen dat de juiste zorg op de juiste plek plaatsvindt, zijn ook in 2020 de gesprekken vervolgd met het UMCG om de jarenlange samenwerking te bestendigen en te borgen in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking met het OZG en het UMCG in de polikliniek voor nefrologische zorg in Scheemda verloopt voorspoedig.
Patiënten hebben steeds meer behoefte aan regie over hun behandeling. Wij hebben hier actief op ingezet door het risicodenken te stimuleren en vanuit individuele zorgplannen de zorg- en inspraakbehoefte beter in kaart te brengen. Bovendien is er een start gemaakt met een andere opzet voor het Multi Disciplinair Overleg (MDO) waarin de patiëntbehoefte via de PROMs-vragenlijsten (patient reported outcome measure) in kaart wordt gebracht en meteen wordt besproken in het MDO.
Vooral van de medewerkers direct aan het bed is door de Coronacrisis veel flexibiliteit gevraagd. Ondanks de ups en downs rondom Corona hebben zij er steeds weer voor gezorgd dat niet alleen de dialysebehandeling altijd weer mogelijk was, maar ook dat onze patiënten dezelfde kwalitatief hoogwaardige behandeling kregen die zij altijd krijgen bij DCG. Onder andere door de inzet en strenge interne afspraken is het ons ook gelukt om het aantal besmettingen onder de patiënten tot een minimum te beperken. Het actieve testbeleid dat onder zowel patiënten als medewerkers is gevoerd speelde hier een belangrijke rol in. Ook het aantal besmettingen onder onze medewerkers was laag en snel vastgesteld.
DCG is een categorale instelling; een zelfstandig, professioneel en innovatief dialysecentrum met vier locaties in Noordoost-Nederland. Alle DCG-locaties zitten in de buurt van ziekenhuizen. In Groningen werken we intensief samen met het UMCG. Verder werken we samen met het OZG, de Treant Groep, locatie Refaja en het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen, waar we samen met het Martini Ziekenhuis patiënten dialyseren.
‘De samenwerking met de verschillende ziekenhuizen is voor de patiënten van waarde, omdat ze vaak ook in behandeling zijn op de afdeling nefrologie, de diabetespoli of poli cardiologie en voor bepaalde onderzoeken naar het ziekenhuis moeten gaan’